Failliet

"Minder mensen failliet" hoor ik van het NOS-journaal. Ik realiseer me dat ik niet precies weet wat een faillissement inhoudt. Iets met dat je helemaal geen geld meer hebt, dat weet ik wel. Maar wat zijn de gevolgen? Is het misschien een optie, een keuze als je in de schulden zit? Iets waar naast nadelen, misschien ook voordelen aan zitten?

Ik heb het volgende van wikipedia begrepen. Ik heb daarbij vooral gekeken naar faillissement van personen, niet van bedrijven:
De rechter kan iemand failliet verklaren als hij ten minste twee schuldeisers heeft en is opgehouden met betalen. Er wordt dan beslag gelegd op zijn hele vermogen en inkomsten. Dat vermogen wordt omgezet in geld (dat betekent dat alle eigendommen worden verkocht m.u.v. 'eerste levensbehoeften' ). Daarvan worden eerst alle kosten van het faillissement betaald. Als er dan nog iets overblijft, wordt dat verdeeld onder de schuldeisers.

Meestal is er niet genoeg geld om alle schulden te betalen. Na afloop van een faillissement staan de meeste schulden dan vaak ook nog open en deze kunnen nog opgeëist worden. Heel soms wordt er een akkoord gesloten en worden de schulden (deels) kwijtgescholden.

Mijn conclusie is dat het (als het om personen gaat) vooral een procedure is die geld kost en weinig oplevert: schuldeisers krijgen hun geld niet en schuldenaren raken hun schuld niet kwijt, de ellende blijft voortduren.

Waarom er dan toch nog faillissementen van personen worden aangevraagd weet ik niet.
Misschien omdat er hoop is op een akkoord (als de meerderheid van de schuldeisers akkoord gaat en die meerderheid heeft samen ook meer dan de helft van de schuld te vorderen, dan kunnen anderen gedwongen worden akkoord te gaan, maar dat geldt dan weer niet voor bv. de Belastingdienst).
Misschien omdat een schuldeiser denkt dat er ergens nog waardevolle bezittingen zijn of omdat een schuldeiser vindt dat andere schuldeisers bevooroordeeld worden.

Hoe dan ook: een faillissement lijkt mij in de meeste gevallen duidelijk iets om te vermijden.
Gelukkig dus dat er minder mensen failliet zijn gegaan in 2016 dan in de jaren ervoor.

Voor de zekerheid: bovenstaande is niet volledig, maar het voor mij interessante deel. Als je precies wil weten hoe het zit, moet je vooral even verder zoeken.

1 opmerking:

  1. Als er bij een faillissement een akkoord wordt gesloten ben je na betaling van het vastgestelde percentage van die schulden af. Is er geen akkoord dan blijven die schulden ook na het einde van het faillissement gewoon bestaan. Alleen weet de schuldeiser ook dat er niets meer te halen valt en zal de vordering afboeken en er zelden nog achteraan gaan (iets met een kale kip). Mocht degene die failliet is gegaan toch weer in goeie doen komen bijv door een grote prijs of erfenis of anderzins dan kan een schuldeiser toch weer proberen zijn vordering te incasseren.

    BeantwoordenVerwijderen