Behulpzame ambtenaar

Er ligt al jaren beslag op de uitkering van Mo. Dat is te zien op de specificatie die hij van het UWV krijgt “uitkering aan derden” staat er. Onderaan staat het bedrag dat overgemaakt wordt naar Mo. Het is lager dan de “beslagvrije voet”, en er wordt ook geen rekening gehouden met zijn huur en zijn zorgpremie. Hij krijgt dus veel minder dan waar hij wettelijk recht op heeft. Het UWV, toch een overheidsinstantie controleert de hoogte van het overgebleven bedrag niet. Ze doen slechts wat hun wordt opgedragen door de instantie die beslag legt en keren dus zonder blikken of blozen minder dan het wettelijk minimum uit. Ik vind dat raar.
Hoe dan ook, we moeten dus niet bij het UWV zijn om het bedrag te corrigeren, maar bij de “derden”. Gelukkig weten we van een eerdere actie dat het de gemeente Grotestad is die beslag heeft gelegd.

Mo belt ze, geeft al zijn gegevens, wordt twee keer doorverbonden en krijgt een terugbelafspraak. De mevrouw die hem de volgende dag terugbelt vertelt dat niet de gemeente maar deurwaarder Van As de eerste beslaglegger is. Ze bevestigt dat het bedrag dat Mo krijgt onder het minimum ligt, en belooft een brief te schrijven aan deurwaarder Van As. Dat is behulpzaam, strikt genomen hoeft ze dat niet te doen.

Ik spreek Mo een paar dagen later en vraag hem of we nog bewijzen van de hoogte van zijn huur en zorgpremie op moeten sturen, daar moet immers ook rekening mee gehouden worden. Daar hebben ze het niet over gehad. Ach, de mevrouw is in haar behulpzaamheid wat “details” vergeten. Ik vind dat raar. Het is nota bene haar werk om dit soort dingen goed te regelen, maar iedereen kan zich vergissen en ze was wel zo aardig om een brief te sturen die ze niet hoefde te sturen. Ik bel haar terug en vraag haar vriendelijk om dit ook mee te nemen. Ze heeft de brief aan de deurwaarder al verstuurd (heerlijk een voortvarende ambtenaar), maar wil best nog een brief sturen als wij een kopie van de huur en de zorgpremie opsturen. Dat is opnieuw behulpzaam van haar. We hebben scans, kan dat digitaal? Nee, dat kan niet. Geen probleem, ik print de scans en nog diezelfde dag gaan de bewijzen op de post naar de gemeente waarna ze zullen worden doorgestuurd aan deurwaarder Van As.

Fijn, zo’n meewerkende gemeente. Zie je wel, mijn vertrouwen is weer een klein beetje hersteld. Nu afwachten hoe snel dit wordt verwerkt en Mo het bedrag krijgt waar hij recht op heeft. Wordt vervolgd in de berichten hieronder.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten