Dakloos? Dan ook geen rijbewijs

Peter had al een paar nachten in de cabine van zijn vrachtwagen geslapen. Peter is namelijk vrachtwagenchauffeur en was net dakloos geworden. Het was toevallig ook net tijd om zijn rijbewijs te laten verlengen. Dus hij fatsoeneerde zich en ging naar het gemeentekantoor. Het gemeentekantoor van een van de grote steden van ons land. Daar was hij kind aan huis, omdat hij al jaren in die Stad woont en al een paar jaar hulp zoekt bij het oplossen van zijn schulden.

Aan de balie werd om zijn oude rijbewijs en nieuwe pasfoto's gevraagd. Die had hij. Vervolgens werd er om zijn adres gevraagd. Dat had hij niet. Geen adres? Dan ook geen nieuw rijbewijs werd hem medegedeeld.
"Maar dat heb ik nodig om te kunnen werken."
  > "Niets mee te maken."
"Maar ik zit in een traject naar schuldsanering en moet alles doen om mijn schulden af te betalen. Jullie hebben mijn dossier."
  > "Niets mee te maken."
"Hoe kunnen we dit oplossen?"
  > "Zoek een huis en zorg dat u op dat adres ingeschreven staat en kom dan terug. Dan komt het allemaal in orde."

Moet ik hier nog commentaar op geven? Moet ik uitleggen dat hij voorlopig helemaal geen huis kon vinden omdat hij het niet kon betalen? Dat hij niet voor zijn lol geen adres had? Dat dit het alleen maar erger maakte? Dat dezelfde gemeente die zijn rijbewijs niet wilde verlengen, verplicht is om hem te helpen bij het oplossen van zijn schuldenprobleem, dat dat die gemeente en de maatschappij veel geld kost en dat het op deze manier nog meer geld gaat kosten?

1 opmerking: